Enää neljä päivää SM-kisojen alkuun

SM-kisaprojekti lähestyy loppuaan ja h-hetkeen, eli ensimmäiseen kisastarttiin on vajaat neljä päivää aikaa. Varsinaiset työt treenialtaassa sekä salilla on siis tehty eli kaiken pitäisi olla kunnon puolesta valmista.

Viime viikko oli haasteita täynnä, kun aiemmassa blogissani mainitsema kylkivamma vaikeutti treenaamista. Kävin tutulla lääkärillä viikon alussa näyttämässä kylkeäni ja hän epäili, että kylkilihaksissa on pieni lihasrevähdys. Viikko menikin ilman yhtään kunnollista kovavauhtista uintispurttia eli hyvin eri tavalla, mitä olen yleensä ennen tottunut kisojen alla tekemään. Potkuja pystyin toki tekemään maksimivauhtisina spurtteina ja ponnistuksetkin altaan päädyistä pystyin viikon edetessä tekemään jo täysin normaalisti, kunhan muisti kontrolloida keskivartalon lihaksia. 

Hoidin kylkeä viikon aikana ahkerasti mm. ultralla, kylmällä, tulehduskipulääkkeillä (alkuviikon) ja akupunktiolla sekä tulineulalla, josta olen aiemmin saanut hyvin apua mm. polvikipuihin. Neula lämmitetään 250-asteiseksi ja sitä ”tökitään” vamma-aulueelle. Sen avulla lämpö saadaan tehokkaasti syvemmälle kudoksiin ja se kerää vamma-alueelle verta, joka huoltaa kudosta ja edistää parantumista. Valitettavan monet länsimaiset lääkärit pitävät neulahoitoja vielä humpuukina, mutta itse olen saanut niiden avulla vaivoihin apua.

Treenit sisälsivät pääosin vain rauhallista uintia, tekniikkaa sekä lyhyitä ja teräviä potkuspurtteja. Uintikertoja oli ohjelmassa neljänä päivänä. Määrällisesti mentiin totutulla kaavalla eli treenit olivat vain noin 1,5 kilometrin mittaisia. Kun päätähtäin on vain 50 metrin matkalla, niin en koe määrillä olevan enää itselleni tässä vaiheessa mitään merkitystä. Tärkeintä on ylläpitää hyvää otetta veteen ja antaa kropan palautua kunnolla kauden kovista viikoista.

Kävin myös viimeisen kerran kovassa kokohieronnassa ja jos ”hovihierojaani” on uskominen, niin lihakset ovat todella hyvin auki. Kovassakaan hieronnassa ei kropassa ollut enää mitään kipeitä jumeja ja meinasin jopa nukahtaa hoitopöydälle. Joten aikataulussa ollaan ainakin lihasten suhteen. Jatkoin myös päivittäistä venyttelyä eli ennen treenejä kevyet 10-minuuttiset ja iltaisin 25-30 minuuttia. Venyttelyissäkin huomasi todella hyvin, että lihakset ovat auki ja liikkuvuus parantunut entisestään.

Viikon kolmannen treenin vedin sään salliessa Lahden maauimalassa auringon paistaessa ja jälleen täysin fiilispohjalta. Kevyttä uintia, tekniikkaa ja kyljen tunnustelua. Kylki oli selvästi mennyt parempaan suuntaan, joten uskalsin kokeilla muutamia 15-metrisiä rennosti kiihdyttäen. Ja mikä parasta, ilman sen isompia kipuja. Loppuun vielä rohkeasti neljä maksimivauhtista 15-metristä, joiden päälle pienet loppuveryttelyt. Tuo treeni palautti myös uskon ja hyvän fiiliksen. Ehkä kylki tulee kisakuntoon ennen h-hetkeä. Startteja en tosin ole uskaltanut riskien takia ottaa ja ne saattavat jäädäkin vasta itse kisoihin. Maauimalassa olivat SM-kisoihin valmistautumassa Jenkeistä juuri tulleet Kosken veljekset, oman Matti-isänsä valmennuksessa. Näiden mestareiden kanssa kisataan ensi viikolla samassa altaassa ja Matiaksen kanssa jopa samoilla vapaauintimatkoilla.

Kisoihin on siis tänään sunnuntaina aikaa vajaat neljä päivää ja päivän ohjelmassa on vielä kevyt uintitreeni. Uinti tuntuu hyvältä ja herkältä, paikat on irtonaiset ja kylkikin tuntuu jo selvästi paremmalta. Kyllä tästä vielä hyvä tulee! Käyn illalla vielä kevyessä ravistelussa hierojalla ja tiistaina vielä kerran altaassa. Sen jälkeen vain kisakoneen fiksaus eli karvojen ajo ja SM-altaaseen nauttimaan.

Tsemppiä SM-altaaseen kaikille kilpakumppaneille ja Tampereella nähdään!

Vastaa