Kisakoneen viritys alkaa

SM-kisoihin on aikaa kolme ja puoli viikkoa ja pikkuhiljaa treeneissä siirrytään kisakoneen virittämiseen, eli herkistelyihin. Kauden kovin treeniviikko on nyt altaassa takana ja olo on yllättävän hyvä. Tein viikon kaksi kovinta treeniä poikkeuksellisesti peräkkäisinä päivinä osittain työkiireiden takia, mutta osittain myös siitä syystä, että uimahallissa oli toisena päivänä loistavasti tilaa tehdä kova harjoitus. Pakko myöntää, että kroppa tuntee treenanneensa, mutta toisaalta fiilis on edelleen innostunut ja ehä hieman odottavakin.

Uin tällä viikolla ensimmäisen treenini ilmojen salliessa Lahden maauimalassa pitkällä radalla. Kyseinen treeni koostui pääosin rikotuista 50- ja 100-metrisistä, joka lisäsi haastetta entisestään. Rikotuissa (2 x 25- sekä 4 x 25-metriset) ovat 50m altaassa uituna todella haasteellisia, kun kisavauhtisten kovien tauoista osan joutuu pitämään keskellä allasta. Pienet 10-15 sekunnin lepotauot eivät ole samanlaisia, kun ei voi levätä altaan pohjassa seisten. Kyseisessä treenissä oli myös suhteellisen kova potkusarja sekä kisavauhtisina myös potku- ja uintisarjan yhdistelmä. Voin rehellisesti sanoa, että  tämä oli minulle ehdottomasti koko kauden kovin treeni. Se oli myös ensimmäinen, joka jäi muutamia kovia toistoa vaille vajaaksi, kun jalat kramppasivat oikein kunnolla. Uimisesta tuli aika mahdotonta, kun jalkoja ei voinut ojentaa enää ollenkaan. Jokainen joka on käynyt Lahden maauimalan montussa tietää, että sieltä on melkoinen kipuaminen kovan treenin jälkeen suihku- ja saunatiloihin. Ja tuon matkan aikana oli kerran pakko jopa pysähtyä lepäämään.

Heti seuraavana päivänä uin siis toisen viikon kovista treeneistä, kun hallissa oli hyvin tilaa. Ennakkoon olin hieman huolissani miten olin edellisen päivän rääkistä palautunut, mutta olo oli altaassa yllättävänkin hyvä. Ohjelmassa oli starttipallilta uitava rikottu vajaa 100-metrinen 10-15 sekunnin tauoilla, eli 3 x 25 metriä 100m kisavauhtia ja päälle 15m niin paljon kuin koneesta irtosi. Pieni kevyt sarja väliin ja räpylöillä kovia 15 metrin delffiinipotkuspurtteja ja loppu altaan mitta, eli 10m kevyesti uiden. Tauot oli päädyissä vain sarja 15 sekuntia. Taas pieni lyhyt palauttava sarja väliin ja uutta tykitystä. Uin 100 metrin kisavauhdilla 25-metrisiä 15 s. palautuksilla niin kauan kuin vauhti pysyi samana. Tuo sarja loppui kahdeksaan toistoon, kun viimeisen vauhti putosi noin sekunnin verran. Taas pieni kevyt sarja väliin ja loppuun vielä starttipallilta 2 x rikottu 35-metrinen (25m, 10s. tauko ja 15m) 50 metrin kisavauhtia. Päälle loppuverryttelyt, jonka jälkeen oli kyllä aika hakattu olo kuten kuva kertoo, mutta toisaalta myös aika luottavainen fiilis omaan kuntooni.

Salilla jatkoin edelleen kahden treenin osalta kontrastivoimaharjoittelua, eli raskaat painot ja pikavoimasarjat vuorotellen. Alle aina pienet 10 min venyttelyt sekä olkapäiden huolelliset kuntoutusliikkeet. Joka ilta pyrin tuttuun tapaan tekemään myös 20-30 minuutin venyttelyt. Lihashuolto on itselleni ollut aina tärkeässä roolissa ja iän karttuessa sen merkitys on vain kasvanut. Olen nyt käynyt nyt kahdeksana viikkona peräkkäin kokohieronnassa ja niitä jatkan aina kisoihin asti. Tosin viimeinen hieronta n. 4-5 päivää ennen kisoja on enemmänkin kropan ravistelua.

Nyt on siis kovimmat viikot takana ja tästä eteenpäin treenit kevenevät. Nyt pitää vain luottaa, että työt on tehty kunnolla ja antaa kropan palautua, jotta koneesta saadaan kaikki irti oikeaan aikaan.

 

Vastaa