Uimarina jo 39 vuotta

Tommy Rundgren, uimarina jo 39 vuotta.

Tämän blogin tarkoituksena on avata omaa harjoitteluani sekä harjoitusten sisältöjä kohti Tampereella kesällä 2017 uitavia SM-kisoja. Olen edellisen kerran uinut yleisen sarjan SM-kisoissa vuonna 2000, joten tilanne on itselleni kohta 49-vuotiaana enemmän kuin mielenkiintoinen. Olen projektini osalta kuitenkin realisti, enkä haaveile menestyksestä SM-altaassa, kun kilpakumppanini ovat pääosin itseäni puolta nuorempia ja osa jopa omien lasteni ikäisiä. Tavoitteena onkin haastaa 50 metrin vapaauinnissa lähinnä itseäni ja katsoa mitä keski-ikäisen ukon kropasta saadaan vielä irti. Ajatus SM-kisoihin osallistumisesta syntyi, kun omat ”ikämiesten” masters-uinnin MM-kisojen aikataulut eivät sopineet työkuvioihini ja jonkun kisatavoitteen halusin kesälle asettaa. Kun vielä tilastoaikani riitti alittamaan SM-kisojen aikarajat, oli päätöksen tekeminen yllättävän helppoa. Tervetuloa seuraamaan projektiani!

Ikä tuo harjoitteluun omia mausteitaan, kun treeneistä palautuminen on hitaampaa ja nopeuden ylläpitäminen vanhalle sprintterille melko haasteellista. Myös työ- ja perhe-elämä vaativat oman aikansa. Lisämausteita ja rajoitteita tähän projektiin tuovat myös 2012 ja 2015 leikatut olkapääni, joiden kanssa on viime kuukaudet ollut ongelmia, eikä treenejä ole voinut aina toteuttaa suunnitelmien mukaisesti. Uusia tuulia treenaamiseeni tuo myös valmentaja, kun treeniohjelmistani vastaa keväällä ammattivalmentajaksi valmistuva Ari Ailio. Olen valmentanut itseäni reilut 20 vuotta, joten treenit ovat sisällöltään niistä jonkin verran muuttuneet. Mukaan on tullut paljon uutta ja mielenkiintoista sisältöä sekä uudenlaisia ärsykkeitä. Haasteita siis riittää, mutta niinhän se yksi urheilulegendakin aikanaan sanoi, että ”jokainen tsäänssi on mahdollisuus”.

Projektin päätavoite on siis kesän SM-kisat ja siellä 6.7. uitava 50 metrin vapaauinti. Harjoittelun suunnittelun osalta etenemme harjoitus, tai maksimissaan harjoitusviikko kerrallaan olkapääongelmat huomioiden. Projekti alkoi alun perin jo alkutalvesta, mutta olkapäiden takia oli jo tammikuun loppupuolella pakko puhaltaa peli poikki ja jatkaa vain kevyempää peruskuntoharjoittelua altaassa ja osittain myös hiihtoladulla. Jatkoimme projektia, kun SM-kisoihin oli aikaa 12 viikkoa. Treeniviikon pääfokus on kolmessa uinti- ja kolmessa kuntosaliharjoituksessa, jossa olkapäiden kuntoutus on myös isossa roolissa. Näiden lisäksi ohjelmassa on säännöllinen venyttely. Eli lyhyt 10 minuutin venyttely aina ennen treenejä sekä iltaisin vielä 20-30 minuttia, jolloin venytykset ovat pidempikestoisia. Uintiharjoitukset on jaettu niin, että kahdessa treenissä keskitytään kisavauhtisiin koviin sekä hapettomaan hypoxi-harjoitteluun. Kolmas uintikerta on palauttava, jossa fokus on pääosin tekniikassa.

Kuntosalin osalta olen läpi talven tehnyt pääosin perusvoimaa, jossa kropan lihakset on jaettu kolmeen osaan ja toistot vaihtelevat 6-15 välillä. Treeni alkaa lähes aina n. 10 minuutin venyttelyllä sekä 15-20 minuuttisella olkapäiden kuntoutuksella, johon käytän kuminauhoja. Toistot itse treenissä ovat olleet pääosin laskevatoistoisia pyramideja. Alussa pienemmillä painoilla pidempia sarjoja ja joka sarjaan isommat painot ja lyhyemmät toistot. Toistot liikkuvat pääosin aina em. 6-15 välillä, kun maksimipainoja ei näillä nivelillä enää oikein voi tehdä. Liiketekniikat pyrin aina pitämään lähes ylipuhtaina, eli rauhalliset palautukset ja tehokkaat supistukset. Tällä tekniikalla minimoin olkapäiden kipeytymisen.

Taustaa itsestäni:

Varsinainen aktiiviurani loppui 90-luvun alkupuolella jatkuviin olkapäävaivoihin. Harjoittelu ja kilpaileminen jatkui tosin senkin jälkeen SM-tasolla aina vuoteen 2000 asti. Ura masters-, eli ikämiesuimarina alkoi toden teolla vuonna 1995, joten kilpailin samaan aikaan yleisessä- sekä masterssarjoissa. Kisaaminen on jatkunut siitä asti masters-kisoissa SM-, EM- ja MM-tasolla ja loppua ei (toivottavasti) vielä näy.

Parhaat saavutukset:

6 nuorten SM-mitalia pojat 15- ja 17-sarjoista 1983-1985

12 aikuisten henkilökohtaista SM-mitalia 1985-1998 (sekä kymmeniä SM-viestimitaleita)

Yksittäisiä maajoukkue-edustuksia 1987-1996

2 masters-uinnin (ikämiehet) henkilökohtaista MM-kultaa, viestimestaruuksia ja useita muita mitaleita

10 masters-uinnin henkilökohtaista EM-kultaa, useita viestimestaruuksia sekä muita mitaleita

Tervetuloa seuraamaan projektini etenemistä!

3 vastausta artikkeliin “Uimarina jo 39 vuotta”

  1. Hienoa jos niinkin vanha kun sinä pärjäisi, antaisi toivoa meille nuoremmille.

  2. Onnea ja menestystä projektiin! Jos joskus uintikisat riittävät, niin tervetuloa vapaasukelluksen pariin. 🙂
    T: Antero Joki, 50-v maajoukkueurheilija ja ex-Lahtelainen

  3. Kiitos Antero viestistä. En tiedä olisiko minusta vapaasukeltajaksi, mutta olisi ainakin olkapäille hieman kevyempää. Hyviä sukellusksia!

Vastaa